CO JE A NENÍ FÉR ANEB DOBA SE MĚNÍ
"Hoši a dcérky z Lesné, dávejte si trochu bacha, kam chodíte trénovat s mapou a buzolou. Za prvé to není fér trénovat v lese, kde se budou konat "velké" závody a za druhé je to zakázano i v pravidlech! Si pro příště prostudujte kalendář hlavních závodů roku 2005, 2006." Přiznám že nevím, kdo jsou hoši a dcérky z Lesné (je to ostuda, ale sorry), nicméně přečtení
citovaného příspěvku na Mapníku mě vede k napsání dalšího slova do pranice. Počítám s tím, že si teď řadu lidí naštvu, bude tam ostatně i střelba do vlastních řad, ale nedá mi to.
Trénovat v embargovaném prostoru je zajisté věc odsouzeníhodná. Nezpochybnitelné tvrzení, které má navíc oporu v pravidlech, jíž má být zaručeno, aby pokud možno nikdo neměl výhodu výrazně lepší znalosti prostoru. Tak tento princip bohužel patří spíš už do minulého století. V posledních letech se totiž rozmáhá fenomén, který získání zmíněné výhody povyšuje na novou úroveň: Proč běhat individuálně v embargovaném prostoru, když můžeme naopak pořádat "velké závody" v terénech, které jsou běžcům z našeho města notoricky známé? (Nedostaneme se do křížku s pravidly a naopak embargo by nám mělo zaručit, že nám sem nepřijede potrénovat někdo jiný.) Poohlédnu-li se po "velkých závodech" v Brně posledních let, pak bohužel ani jeden ze tří velkých oddílů nemůže mít svědomí úplně čisté: Mistrovství ČR v nočním na Panské líše (dříve Střelnici) 2002 a pohár elity na Trnůvce (dříve Oboře) 2004 se dají charakterizovat obdobně - mapa přemapována po deseti či více letech, ale během té dekády se na ní dost pravidelně běhalo (mapové tréninky až do nedávna). Mistrovství ČR na dlouhé trati 2005 sice bude mít centrum a nejbližších pár kiláků na "nové" mapě (přesněji přemapované po opravdu dlouhé době, kdy ten kus lesa "ležel ladem"), ale přece jen aspoň delší tratě (nemají-li být namotány "na pětníku") se asi dostanou do prostoru, kde se běhalo v posledních letech. (Že by tu působila inspirace pana Haldny - tuším že mezitím povýšil do předsednictva IOF - že proběhanost lesa a jeho znalost domácími závodníky nevadí ani pro světový pohár?) Za největší úlet ale považuji pohár elity ve sprintu 2005 na Rosničce - udělat v malém lese během dvou let dvakrát zimní ligu + jedno mistrovství Brna ve sprintu a po roce tam postavit závod nejvyšší úrovně, to je pro poněkud silnější žaludek a myslím, že tady soutěžní komise docela "nasadila laťku" (předpokládám že teď "nekopu do mrtvoly", ale spíš do nově pověřeného předsedy - Libore promiň, ale takhle to cítím).
Dočtu-li se pak, jak člen takového pořadatelského oddílu kárá někoho jiného za nefér jednání, pomyslím si něco o zametení před vlastním prahem. Samozřejmě vím, že tato slova mi hned někdo může omlátit o hlavu - on napadá jednání v rozporu s pravidly, zatímco já napadám něco, co je zcela legální. Bohužel si nemyslím, že co je legální, musí být nutně správné - je mi ale zároveň jasné, že rozjetý vlak se těžko brzdí. Tady jde o věc, která se nedá ošetřit pravidly (odměřit, kam až sahají "domácí lesy"), tady prostě jde o to, aby tu brzdu našel každý u sebe - proč to ale dělat, když "jiní to udělají taky", takže bychom byli sami proti sobě, že?
Závěrem: Stává-li se pořádání "velkých závodů" v terénech notoricky známých (aspoň pro místní) v podstatě standardem, má potom cenu bděle dohlížet na zákaz tréninků v nějaké vymezené době ode dne D? Je totiž otázkou, v jakém případě dostává fair play víc na frak, a aspoň bychom si na nic nehráli. :o(
P.S. Napřesrok tomu bude 10 let, co Tomáš Prokeš nestartoval na mistrovství ČR na krátké trati (prostor Lopata u zámku Kozel) s odůvodněním, že ten blízký (15 km) les má zjevně proběhaný víc než ostatní a měl by tedy nezaslouženou výhodu. Dnes by byl zřejmě označen za blázna (možná i s následným doporučením, ať si taky uspořádá pohár elity přímo v Plzni)...
Petr Hrouda, 14. 12. 2004
- Cau Petre,
hele vec - federal na Rosnicce je uplne jina vec nez na kterou jsem narazel ve svem prispevku.
Ja jsem mel na mysli prostor klasického lesniho zavodu, ktery neni Brnakum az zas tak blizky (neni to ani prostor MCR na dlouhe). Takze jsme si uplne nerozumneli.
- To samozrejme meni pohled na vec, diky za upresneni.
- To co se deje kolem mestskych parkacu je kapitola uplne jina. Na federalu na Rosnicce bych nejradeji nechtel vubec startovat, ale nechci zustat jedinym ferovym "blbcem".
Znalost Rosnicky neni preci definovana jen clenstvim v brnenskem oddilu! V Brne preci studuje i spousta clenu jinych oddilu, kteri to tam mozna znaji lepe nez ja (SP 2002, Mistrovstvi Brna v supersprintu, vyklus s Udrem, vyklus se Zhustou). Ti take budou startovat?
A co ti nebrnensti, kteri se tam treba zajedou podivat? (vim o nekolika lidech,kteri tuto vec udelali loni pri zavode v centru Brna,kdy v tydnu pred zavodem prostor z tohoto duvodu navstivili) :o(
A jeste poznamka, co k tomu nepatri: a co nasi reprezentanti "brnaci" co bezeli SP na Spilberku?
- Pozor, ja nenapadam starty brnenskych bezcu - napadam naopak poradani takovych zavodu ze strany oddilu. Vloni uz prece vedeni ZBM muselo vedet, ze tam chce za rok poradat elitni zavod, a presto mistni bezci (bez ohledu na oddilovou prislusnost) dostali par moznosti "zavodni prohlidky prostoru". Predpokladam, ze Ty jsi vloni pri sprintu nemel tuseni, ze si "probihas prostor", a ted mas opravdu na vybranou, jestli startovat anebo byt (zrejme jediny) ferovy blbec. Ja na Tvem miste bych se take rozhodl startovat - zavodnik je tady v "podrizenem postaveni", musi proste startovat tam, kde se zavod kona, pokud nechce jit z kola ven... Ve stejne situaci byli i ti nasi Brnaci na Spilberku (ovsem pozor, tady byla predchozi mapa z roku raz dva, takze pripadna prohlidka prostoru by byla ciste osobni aktivitou) anebo treba tolik kritizovana Konig-Salmi na MS ve Svycarsku.
P.S. Pisu tu o Brne, protoze zde mam jakys takys prehled, ne ze by se jinde takove zavody neporadaly (namatkou treba mistrovstvi a nominacni zavod na MS - byt "jen" akademicke - kolem hostivarske prehrady).
- Olaf, 14. 12. 2004; P. H., 14. 12. 2004
- Hroudysu, Olaf prisel do Zabin az vloni, a jsem celkem presvedceny, ze lesy kol Brna moc nezna (koneckoncu ja taky ne - preci jen nemivam cas na mapove treninky, a tak znam leda les na Zastavce :-)) Myslim, ze mel plne pravo na vyjadreni sveho nazoru a rozhodne mi Olaf prijde jako docela zasadovy - takze tvoje narazka na nej byla trosku mimo misu. Obecne ovsem souhlasim s Tvym nazorem - ovsem nenapada me, jak to elegantne vyresit. Opravdu asi nezbude, nez apelovat na cest kazdeho jedince. No a co se tyka sprintu, tak me nebohate zkusenosti rikaji, ze sprinty vetsinou nebyvaji o mape (a tudiz (ne)znamosti prostoru), ale spis o absolutni rychlosti a schopnosti ve zmeti viditelnych kontrol obihat ty spravne. Tak to aspon byva v mestskych a parkovych zavodech, a ac neznam prostor Rosnicky, tak bych cekal, ze je to neco jako park. Muzu se ale mylit - v takovem pripade jako bych nic nerekl ;-)
- Uznavam a timto se Olafovi omlouvam (nemyslim ze by zrovna on mel po roce v Brne nejakou vyhodu, pokud to tak vyznelo). Vybiram z mailu, ktery jsem jeste dostal: "...on sam podle me uzkostne dba na to, aby nebehal tam, kde budou zavody. Podobne jako kdysi Tebou
zminovany Proksik." Takze tady je omluva vskutku na miste. Za ostatnim si dal stojim.
Pokud jde o zmineny prostor, predstav si svah na sever od hriste v Zastavce, protkej ho siti cest a mas Rosnicku - svah s dost velkymi plochami bezoveho podrostu. Bezel jsem tam ty dve zimni ligy a myslim ze uz docela vim kde se vyplati to prorvat rovne a kde obehnout po ceste.
- Aha, tak to je pak jina - v parku bezy nebyvaji a pokud je vyhodne to nekde obehnout a jinde prorvat, znalost mista je rozhodne plus a muze ovlivnit vysledek. Tak to tam asi moc dobre nedopadnu ...
Jinak jsem s tebou nepolemizoval a souhlasim docela s tim, co rikas. Bylo by asi vhodne se podobne "proflaknutym" mistum pro celostatni zavody vyhnout, pokud jejich znalost muze zasadneji ovlivnit vysledky.
V Chrasti letos, nebo v centru Brna vloni mi to neprislo jako vyhoda, protoze v takovem parku/meste s pomerne jednoduchou siti cest znalost prostoru celkem nepomuze. (Aby si to nekdo mylne nevykladal - Chrast jsem navstivil letos poprve /pry se tam uz nejaky sprint bezel vloni nebo predloni/ a jsem z Brna - paradoxne v centru Brna jsem dopadl hur nez v Chrasti.)
Honza, 14.
12. 2004; P. H., 14. 12. 2004
- [... Samozřejmě vím, že tato slova mi hned někdo může omlátit o hlavu - on napadá jednání v rozporu s pravidly, zatímco já napadám něco, co je zcela legální.]
A co brani tomu, aby v souteznim radu bylo napsano, ze MCR a zebriky A (i B ?) se smi poradat jen na mapach novych prostoru nebo premapovanych min. s odstupem 20 let?
M.S., 14. 12.
2004
- Ani 20 let nepomůže. V Praze je několik map uspáno docela dlouho. Závody se tam nepořádají, ale při Pražské zimní lize si tam zaběháme, a to i na 30 let staré mapě (konkrétně třeba U Psí boudy 1972). Ta doba je dnes nastavena dostatečně (nevím snad je tam 6 let), ale v terénech u velkých měst je proběhaný les, i kdyby tam ještě nebyla mapa nikdy.
Sosna,
14. 12. 2004
- Když už se to tady nakouslo. Už se to řešilo mockrát a asi mockrát ještě bude. Parky jsou prostě specifická disciplína. A vzhledem k tomu, že se pořádá spousta závodu v místech, kde se občas závodník pohybuje i když zrovna netrénuje (jako třeba centrum města), tak si myslím, že na to nelze vztáhnout klasické pravidla, že od dne přidělení závodu se prostor stává zakázaným. Asi by se pro tyto místa mělo použít něco takového (často používané na mezinárodních závodech): Prostor je volně přístupný před závodem (v den závodu už určitě ne!), ale závodník tam nesmí běhat, testovat postupy a podle mě se tam nesmí pohybovat s mapou (i když tohle je na pováženou).
Olaf,
14. 12. 2004
- Libor mi k zavodu napsal "vím, že ten sprint tam lze postavit dobře a ten závod bude mít svoji hodnotu", tak se nechme prekvapit. Obecne ale jsem toho nazoru, ze prave takove male prostory jsou na znalost nachylnejsi. Na velke plachte bys musel trenovat jak blazen, aby Ti to pri zavode nejak vyrazne pomohlo (viz dale).
Akorat ze tady se s tim vubec tak nejak neserem - mapove treninky (vypsane na oblastni urovni) se vesele poradaji i rok pred zavodem (tedy v dobe kdy uz je zavod pridelen, viz http://zhusta.sky.cz/maptr2003.htm a http://zhusta.sky.cz/maptr2004.htm - to uz je na stiru i s temi pravidly). Na druhou stranu je pravda, ze pokud se pak "velky zavod" kona z opacneho konce lesa (coz byl pripad poharu elity na Trnuvce a bude pripad MCR na DT), tak to v praxi moc nevadi, resp. je to na staviteli jak ty trate natahne - na Trnuvce/Obore si nejsem vedom, ze by mi predchozi trenink nekde pomohl.
(Jak vidis, taky mam v tomto pripade maslo na hlave. Holt radovy orientak se obvykle moc nestara o to, kde co bude za rok - coz je samozrejme osobni chyba, to neokecam a Tvoje doporuceni "...prostudujte kalendar ...2006" je na miste.)
P. H.,
15. 12. 2004
Doplněk: e-mailová reakce Libora Zřídkaveselého a následná korespondence proběhnuvší v době mezi zveřejněním základního článku 14. 12. a posledního příspěvku do diskuse 15. 12.
- Ahoj Petře,
mám dostatek hrdosti a asi málo adrenálinu, abych se nesnížil k bulvárnímu dopisování na BENu, které mne nechává klidným. Být tebou bych se držel raději více potichu. Myslím, že jako jeden z mála mám velmi dobrý přehled o prostoru M ČR na DT (tedy i o tom, kolik je tam nově dopřemapováno!!!) a pokud ty informace, které ke mne doskakují jsou pravdivé, at máte nejspíš dernieru.
Jinak vše o čem píšeš hovoří pravidla i řády OB, tedy o tom jak závod bude vypadat nerozhoduje závodník (ten většinou není sebekritický a opravdu Tomů Prokešů je minimum), ale pořadatel. Tak než zase budeš psát podobné BLÁBOLY přečti si pravidla OB a uvědom si komu a co chceš říci.
Jinak Olaf psal o úplně jiné věci, nechci ji rozebírat – myslím, že to neni třeba a ti, kterým to psal, to snad pochopili. Ty informace o tom problému měl ode mne a netýkalo se to žádného závodu v příštím roce.
Ahoj Libor
PS. Fakt jsem teď nasranej, když si přečtu co občas lidé dokáží napsat. „Třikrát měř a jednou řež“ – aspoň tak mne to doma učili !!!
- Zdravim, verim ze jsi nasranej - asi jako ja, kdyz jsem zjistil, ze pohar elity ma byt na Rosnicce. To, ze nechapu, co je na tom lese tak zajimaveho pro elitni zavod (asi jsem zamrzl ve stredoveku, ale porad si myslim, ze vrcholne zavody by se mely behat v zajimavych terenech), je v tuto chvili vedlejsi a v tomto Ti davam za pravdu, ze toto urcuje poradatel. Ale to, ze se elitni zavod kona v lese, ktery byl predtim trikrat probehan mistnimi zavody v poradatelske rezii tehoz oddilu, skousnout nedokazu. Kdyz uz ne pri tech zimnich ligach, tak aspon pri mistrovstvi Brna ve sprintu jsi musel vedet, ze tam chces delat pohar elity, a presto jsi to tam usporadal. Proboha proc? :o( A kdyz uz usporadam tri takoveto "zavodni prohlidky prostoru", tak bych tam pak proste nemel pustit vrcholnou soutez - to jsem mel na mysli tou "brzdou, kterou by mel najit kazdy u sebe". Prave proto, ze poradatel je odpovedny za to, jak bude zavod vypadat a kde se bude konat, kdyz o tom rozhoduje - zavodnik je zcela v podrizenem postaveni, on proste musi bezet, nechce-li na sve neucasti tratit (na nejakou sebekriticnost neni misto, to by musel byt fakt Mirek Dusin - Olaf sam pise, ze by nejradeji nestartoval, ale byl by asi jediny ferovy blbec). Precist si pravidla mi nepomuze, protoze - jak uz jsem psal v tom svem blabolu - napadam vec, ktera je zcela legalni, i kdyz podle meho neni spravna. Takze pokud se mi to nelibi, mam v podstate jedinou moznost - sesmolit takovyto blabol a vypustit ven.
Jen na okraj: vsiml sis, ze jsem se navezl do nekolika zavodu ruznych oddilu. O presnem pomeru nove a stare mapy na MCR DT mas (podle toho co tvrdis) lepsi prehled, tam s Tebou ted nemohu polemizovat.
Co se tyce Olafa, tak tady jsem skutecne ustrelil, a je na mne, abych se to ted snazil (taktez na Benu, kdyz jsem se tam do nej navezl) to vyzehlit jak to pujde.
P.S. Libore, ted jako predseda soutezni komise mas dost velkou moc nad tim, jestli se vrcholne zavody budou konat v blbych probehanych mestskych lesich anebo opravdu v zajimavych terenech. Je na Tobe, jak s ni nalozis. Zdravi Petr.
- Ahoj Petře,
budu se asi opakovat, ale je dostatečně zajištěna ochrana a regulérnost našich závodů našimi pravidly a není potřeba se nikde zviditelňovat a dělat ze sebe Mirka Dušina. Pokud ti dělá dobře se takto chovat, je to tvoje věc.
Ano, věděl jsem, že tam udělám sprint ŽA. Dokonce tak jako řadu jiných věcí jsem to měl naplánováno dlouho dopředu, tedy v tomto případě již při pořádání SP. Je a není mi jedno co si myslíš o terénu, ale vím, že ten sprint tam lze postavit dobře a ten závod bude mít svoji hodnotu.
Jinak to co jsi napsal na BEN a jak se s tím vypořádáš je tvoje věc a nemám sebemenší důvod ti zrovna v tuto chvíli nějak pomáhat. Sorry, ale taky jsem se už naučil „Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.“
Ahoj a pěkný den přeje Libor
- Hlavne kdyz je vsechno podle pravidel... Zdravi Petr.